Het Holi-feest - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Djoeni Arie - WaarBenJij.nu Het Holi-feest - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Djoeni Arie - WaarBenJij.nu

Het Holi-feest

Blijf op de hoogte en volg Djoeni

16 Maart 2014 | Nepal, Kathmandu

Wauw, wat een super gave ervaring was het vandaag! Van best wel geïrriteerd dat ik niet mee de berg op mocht, naar 'ik had dit niet willen missen'! Vandaag was namelijk het Holi-feest. Ik ben samen met Bo, Jacky en onze lieve gids van het hotel de straat op geweest. De kleuren vlogen om onze oren, maar ook waterballonnen en zelfs emmers vol met water. Gelukkig was onze gids erg bezorgd om ons en beschermde ons met zn leven! We waren nog niet om de hoek of hele groepen renden langs met allerlei kleuren. Toen we op een klein pleintje liepen riep iedereen Nepal, het was zo mooi om te zien. Dit is onder andere waarom we hier zijn, de Nepalese cultuur! Geweldig om te zien dat van klein tot oud mee doet en (bijna) iedereen vrolijk is. De man van het hotel vertelde ons dat het niet altijd even goed gaat. Sommige mensen doen chemische vloeistoffen in de kleuren zodat andere gewond raken en daar kicken ze dan op. Ben ik blij dat ik niet een van die ventjes tegen ben gekomen...
Ook hebben we weer veel gezien van Kathmandu, maar deze keer vooral de achterbuurt. Onze gids nam ons overal mee naartoe en we zagen arm en wat rijker gewoon naast elkaar wonen. Nog steeds vind ik het een beetje raar hoor, om het zo te zien hier. Ik ben het verkeer en de mensen in middels gewend. Het ademen gaat ook steeds beter en de pijntjes worden langzaamaan minder. Wat een goede dag vandaag!

Het holi-feest is een Hindoeïstisch feest dat elk jaar rond maart wordt gevierd. Het is een feest in combinatie van een lentefeest, een feest van overwinning van het goede op het kwade en een nieuwjaarsfeest. Het feest wort gevierd door met kleuren van poeder op elkaar te smeren of te gooien. Wat er achter het feest zit is een zus van een koning, Genaamd Holika. Ook wordt het feest gevierd na volle maan. De kleur rood staat in het middelpunt, dat is de betekenis van het geloof.

Verder zijn we gister naar de school geweest en heeft de groep hard gewerkt! Jacky en ik waren allebei nog steeds niet goed en hebben de andere studenten mentaal gesteund. We waren blij dat we gister eindelijk een keer alles binnen hadden gehouden... In de avond zijn we met z'n alle wezen uiteten bij een pizzeria. Er ging een mevrouw, genaamd Anima, mee uiteten. Zij werkt bij een organisatie die zich inzet voor Nepal. We konden alles aan haar vragen en ook dingen die we wilde weten over Chitwan. Maandag komt ze naar de school kijken wat we allemaal hebben gedaan. Ook komt ze de laatste 3 dagen als we in Chitwan zitten langs om te helpen. Helaas was de pizza een beetje, heel erg, verkeerd gevallen en was het toen we terug waren in het hotel weer raak, de krampen in mijn buik. Ik ben naar bed gebracht en heb heel de nacht geslapen.

Nog maar 13 dagen en dan kan ik weer genieten van de kipnuggets met zoet-zure saus bij de mac, de cappucino-caramel bij Starbucks en het heerlijke eten van mama.
Tot over 2 weekjes!!

  • 16 Maart 2014 - 11:28

    Sridanie :

    Hallo lieve Djoeni

  • 16 Maart 2014 - 21:54

    Brigitte:

    Hey Kanjer,

    Super dat je vandaag hebt kunnen genieten met name van rondvliegende kleuren :-) Iets voor in ons dorp thema voor de volgende optocht ???
    Morgen veel plezier alweer de laatste dag op school. Maak nog maar een paar leuke foto's.
    Daarna je koffer reisklaar maken om jouw avontuur voort te zetten in Chitwan.
    By the way, laat het hotel de huisdieren maar houden ;-) in Chitwan geen te kort aan beesten en hier willen Nada en Jane ook niet met ze slapen.
    Wij zien uit naar je volgende reisverslag.
    SKYM

  • 17 Maart 2014 - 14:06

    Oma & Opa:

    ik ben jaloers op je ! Wat een fantastische belevenissen, geniet !! Opa

  • 17 Maart 2014 - 16:59

    Frank:

    Hoi Djoeni,
    Wat mooi dat je Holi hebt mee gevierd, mazzel hoor! Het is letterlijk en figuurlijk het meest kleurrijke festival in Nepal!
    Groetjes en veel plezier, Frank

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Djoeni

Reizen die ik heb gemaakt voor school worden hier omschreven.

Actief sinds 17 Jan. 2014
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 9026

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2019 - 26 Januari 2020

Minor in Lissabon

28 Juni 2019 - 05 Juli 2019

Samos

08 Maart 2014 - 30 Maart 2014

Mijn eerste reis naar Nepal

Landen bezocht: