Spelletjesdag - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Djoeni Arie - WaarBenJij.nu Spelletjesdag - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van Djoeni Arie - WaarBenJij.nu

Spelletjesdag

Blijf op de hoogte en volg Djoeni

20 Maart 2014 | Nepal, Sauraha

Vandaag hebben we weer hard gewerkt aan de projecten op de basisschool. Het eerste lokaal is al helemaal af en de muurtekening zit er bijna op. Ook is het wcgebouw bijna helemaal wit geschilderd. De afvalbakken zijn mooi wit en daar komen ook tekeningen op. Het is hier zo heet dat we vandaag om 07:30 zijn begonnen en om 14:00 klaar waren. In de middag hebben we een spelletjesdag gehouden en oh wat hadden we een lol. De meesten dan...

Soms is het best lastig als kinderen niet snappen wat dat je bedoelt, zelfs al doe je zo je best. Maar niet getreurd, met een tolk komt alles goed! Manouk en Jordi hadden gister een goed idee en dat werd vandaag in werking gezet. Met zijn alle hebben we 3 spellen bedacht; flessenvoetbal, touw trekken en estafette lopen met ballonnen. Het was echt een groot succes! Om 12:30 werd er een keer hard over het terrein geroepen dat de kinderen 6 groepjes moesten maken. Natuurlijk stonden de jongens bij de jongens en de meiden bij de meiden. Dit hebben we met behulp van Chiva even gewisseld en zo konden we de spellen van start laten gaan. Maar eerst even uitleggen hoe het werkt... Even... Volgens mij snapten ze er niet echt iets van, maar na een keer of 5 schudden ze een keer en begonnen maar gewoon. De bal schoot alle kanten op, behalve de kant naar de flessen. Er zaten echt wat prof-voetballers bij, maar zeker ook wat amateurs, hihi. Ookal ging het niet helemaal zoals gepland, lol hadden ze zeker! Net als bij het touwtrekken...

Manouk, Jordi, Ivanka en ik hadden in de ochtend een hele lange vlecht gemaKt van touw. Na 2 keer touwtrekken was daar niks meer van over. Wat zijn de kinderen toch sterk zeg, kennen hun eigen krachten niet! Toen hebben we het met springtouw geprobeerd, ook niet echt een groot succes. De kinderen vlogen alle kanten op en lachen dat ze deden! Zelfs alle leraressen en de directeur kwamen er bij kijken, moedigde de kinderen aan, en wanneer het weer mis ging lagen ze helemaal in een deuk. De mannen probeerden de touwen nog te redden maar wij hadden al een ander idee, springtouwen. En dat konden ze als de beste!

Het derde spel ging erg goed. De kinderen moesten groepjes van 2 maken en kregen 1 ballon waarmee ze om een ton heen moesten rennen. Hierbij mocht de ballon niet vast gehouden worden met de handen. Ze moesten de ballon dus tegen hun buik of rug aanhouden en samen het parcour lopen. Na een paar keer klunzen werden ze er echt goed in en gingen ze steeds harder lopen.

Na een tijdje deelden we de ballonnen uit aan de kinderen, dat was echt een chaos! Allemaal renden ze op de ballonnen af en de meesten gingen kapot of vlogen weg. Gelukkig kwam de directeur ons helpen en zei tegen de kinderen dat ze in een grote rij moesten gaan staan en dan een ballon konden halen. Er leek geen einde aan de rij te komen, iedereen kapot van al dat geblaas! Maar we hebben echt een super dag gehad, wij als studenten, de kinderen van de school en zelfs het personeel dat op de school werken.

En nu, wilde dieren kijken langs de rivier, namaste!